Schuim onder de Schelde

Op 15 december rijdt de eerste commerciele trein de door de nieuwe Liefkenshoekspoor- verbinding. De verbinding is 16.2 km lang en bevat ondermeer 2 geboorde kokers van elk 6 km onder de Schelde.

AquaSecurity verzorgde het ontwerp en de installatie van het automatisch brandblussysteem. De technologie werd speciaal aangepast voor gebruik in tunnels en zal voor het eerst in de wereld worden toegepast. Het komt er op neer dat de tunnel op de plaats van de brand volledig wordt volgeschuimd in enkele minuten tijd. Hierdoor wordt de brand gekoeld en verstikt. Met grootschalige brandtesten heeft Aquasecurity aangetoond dat de methode uiterst effectief is voor het blussen van goederentreinen. De installatie bevat meer dan 5000 schuimgenatoren en 500 delugekleppen.

Voorts werd in de ontwerpfase bijzondere aandacht besteed aan de levensduur en de onderhoudbaarheid van het systeem. Zo is de installatie grotendeels gebouwd uit materialen in roestvrij staal en zijn de meeste componenten speciaal ontwikkeld voor een levensduur van 50 jaar.

Bart Vaneechoutte